3 Kasım 2010 Çarşamba

Bebek - Çocuk Kitapları

Düzenli takip ettiğim acaba bugün bişey yazmış mı yazmışsa ne yazmış diye merakla okuduğum bloglar var. Bunlardan biri deryaze (başka hamile) . Günlük gazete gibi hergün mutlaka bakarım. Bu sabah birde baktım ki bir mim talebi gelmiş bende mimlenmişim :). Çook ama çok heyecanlandım. O heyecanla işte cevaplar:

1. Boncuğunuza kitap seçerken en önem verdiğiniz kriterler nelerdir?

Yaş itibarıyla (1,5) en çok resimlerine dikkat ediyorum. Oğlumun şimdiden bir tarzı oluştu. Genelde içinde hayvan resimleri olan renkli kitapları seviyor. Bir de Deniz kitapta yazandan çok kitabı okuyanın kurgusunu sevdiği için kurguya açık kitaplarla daha çok zaman geçirebiliyoruz.
Bu nedenle içindeki resimler, yaşına uygun olup olmaması, kitabın kurgusu ön planda olurken babamızın isteği üzerine de fiyata da bakılıp uygun olanlar seçiliyor.
Not: Son iki kitap alışımda Denizle bir kitapçıya gidip onu masaya oturttum ve çeşitli kitaplar içinden en çok ilgisini çekeni aldım. Sanki kitap kararlarını kendi verebiliyor. :)

2. Bir kitabın kapak tasarımı sizi cezbeder mi?


Elimde değil şekilciyim biraz galiba ama evet kitabın tasarımı, kitabın kartonundan kağıt kalitesine hepsine bakarım.
İşin ilginci Deniz'de eline kitabı alınca uzunca bir süre kitabın kapağına bakıp sorular soruyor.

3. Çocuk kitaplarının didaktik yaklaşımını nasıl buluyorsunuz?


O tarz kitaplardan şimdiye kadar almadım. Zaten yaş olarakta hikayeden çıkan ders neydi cevabı için küçük biraz Deniz. İlla mesaj verme kaygım yok ama okurken birşeyler öğrenmesini de isterim.
Ammmaaaa Deniz'e bu el bu ayak tarzı öğretici yayın yapan bir dergi alıyorum " Adım-adım "diye. Aylık bir dergi bu çocuğunuzun ayına göre o ay yapması gereken etkinlikleri anlatıyor. Bazı sayfaları eğlenceli de oluyor. Uygulamalarını yapıyoruz beraber. Bazı sayfalar ise çok ters geliyor bana ama sonuçta öğretici dergi statüsüne sokabiliriz.
Kısaca aman bu didaktik ben almayayım diye bir yaklaşımım yok.

4. Çocuk kitaplarındaki resimler nasıl olmalı sizce? Hikayesini beğendiğiniz bir kitabı illüstrasyonlarından dolayı almamazlık ediyor musunuz ya da tam tersi oluyor mu? Hikayesi uyduruk olan bir kitabı grafiklerine aşık olarak aldığınız oldu mu? Grafiklerde aradığınız temel özellikler var mı? Varsa nedir?


Yaş itibarı ile bizde şu ara görsellik ön planda. O nedenle konu bizim yarattığımız konu önemli olan şekiller, resimler...
Hayal gücümü canlandıran, renkli, anlaşılır resmedilmiş, kağıt kalitesi, boya kalitesi düzgün, çizimler açık ve net, yaratıcı ise biz alırız.
Ben bir sayfadan ne kadar hikaye çıkarabilirsem o kitap o kadar cezbeder beni.

5. Çocuğunuzun şu anda en sevdiği 3 kitap hangileri? Bu kitapların bir ortak yönü var mı?


1- Zogi (ilk kendi seçtiği kitap) alırken beğendim alıyorum ama napcak acaba bunu dedim. Şimdi sanırım her sayfadan yarım saatlik hikayeler yazabildiğimiz şahane bir eser olarak bakıyoruz. Her ne kadar içinde yazanla Deniz pek ilgilenmese de çok kafiyeli ve eğlenceli bir dili var ailecek çok seviyoruz. (biz bu yazar ve bu çizerin diğer kitaplarını da aldık ve onları da ççoookk seviyoruzzz)

2- Oniki klasik hikaye resimleri harika hayvanları, insanlar o kadar güzel çizilmiş ki... Ben masallara da bayılırım zaten Deniz'e hergün birini anlatıyorum. Okumuyorum anlatıyorum ama bu önemli yazım dili o kadar kötü, masallar da bilinenden biraz farklı. Bu kadar güzel çizime bu kadar kötü yazım ne diyim neyseki hayal gücümüz kuvvetli...

3- Neşeli sesler, hayvanlara hastayız birde onların seslerini çıkaran bir kitap olunca deymeyin keyfimize. Her gelen misafire tek tek sayfalar açılır hayvan bulunur ve taklit edilir. Zevkle bakıyoruz bu kitaba...

6. Bir çocuk kitabı yazsanız hangi temayı işlemeyi düşünürdünüz, ya da temasız öyle bir masal mı uydururdunuz?


Ben küçükken kitaptaki iyi masal kahramanı ben olayım isterdim pamuk prenseste, kül kediside, kırmızı başlıklı kızda. Babamda masalları hep bana uyarlardı çok ama çok zevkle dinlerdim. Sanki becerebilsem herkesin ana karakteri kendisi olarak okumasını sağlayan komik neşeli bir masal yazardım.
İçine bolca tavşan serpiştirirdim ki Deniz okurken kulak yapabilsin diye... Bir iki yavru kedi koyardım ki Deniz onlara bakıp gözlerini kısıp kedi taklidi yapsın diye... Belki bir kaçta ot çizerdim böylece o muhteşem sesiyle "anne ot" diyebilsin diye.
Özetle çocuk kitaplarını Deniz'le  öğrendim. Beraber onun zevkine göre mini bir kütüpane oluşturmaya başladık. Benim için öncelik Deniz'e kitap okumayı sevdirmek, e bunun yanında birşeyler öğrenirse de hayır demem.

Bende, benden çok daha tecrübeli anne-baba ikilisi ayşen-erdem'i mimlemek isterim. Duru'nun annesi Defneyi ve  Can Ali'nin Annesi Nihan'ı mimliyorummmm....

Bir de bir de sevgili kocam ne zamandır yazmıyor, onu da mimleyeyim. O ne yazarsa kabulüm illa kitap yazmasa da olur. :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder